تبلیغات
رضا رفسنجان - انواع مقاله علمی

رضا رفسنجان

سه شنبه 28 اردیبهشت 1395

انواع مقاله علمی

نویسنده: میهن بلاگر   



پایان نامه

۱. متن علمی پژوهشی . چنین مطلب ای برخاسته از پژوهشی نوین است که مؤلف انجام داده است. طرح اندیشه ای نو، بازپرسی از مسئله ای قبلی با رویکردی مفرق ، یا ارزیابی علمی پژوهشی که قبلاً صورت گرفته ولی بخش یا بخش هایی از آن جای تأمل دارد. در این نوع مطلب – خواه طرح مسئله ای نو باشد یا نبرخی مفرق به مسئله ای قبلی – رعایت قواعد اخلاقی حکم می نماید که دفاع از نوبودگی طرح یا نگرش ، در قیاس با آنچه قبلاً انجام شده با نهایت سعه صدر حفظ حرمت اندیشه یا نگرش قبلی یان صورت گیرد. هر گونه کوچک نمایی دیگران بزرگ نمایی خویش رفتاری غیر اخلاقی تلقی می شود. اگر بپذیریم که طرح اندیشه نو یا بازنگری مسئله ای قبلی بدون آن “قبلی ه ها” ناشدنی است هیچ حرکت علمی بدون تکیه بر تلاش های قبلی یان روی نمی دهد، رویکرد سپاس گونه به آثار قبلی از مضروری ه های اخلاقی کار نوین تحقیقی است.

۲. مقاله علمی ترویجی . متن ترویجی مطلب ای به احتمال زیاد ً علمی است که به دلایل مختلف از نظر ساختار لحن با متن پژوهشی مفرق است. نخستین این است که مخاطب مقاله ترویجی همترازان نیستند، به مفهوم در مراتب پایین تر از نظر نوع تخصص علمی قرار دارند. به همین ، زبان بیان خاصی اتخاذ می شود، ساختار ویژه ای را دنبال می نماید ، و از به کار بردن محاسبات پیچیدۀ آماری که جهت آزمون فرضیه در متن تحقیقی صورت می گیرد پرهیز می شود. مراتب مخاطبان شاید دامنه وسیع ای را در بر گیرد: متخصصان رشته هایی به جز رشته مهم موضوع متن : دانشجویان دانش پژوهانی که در مورد مورد بحث تحصیل تتبع را آغازکرده اند ، ولی هنوز به پختگی ضروری نرسیده اند؛ نهایتاً عامۀ باسواد طرفدار به مباحث علمی. پس ، ترویجی بودن متن نه فقط وجه علمی آن را مخدوش نمی نماید ، بلکه مهارت مصرف از زبان علمی ساده و سالمی را می طلبد که مهارتی ستودنی کمیاب است. تدوین متن ترویجی هنری است که از تعاطی فهم زبان دشوار علمی و توانایی تبدیل آن به زبانی سالم و درعین حال مخاطب پسند حاصل می شود.

وجه برجستۀ اخلاقی در این نوع مطلب ، مصرف از تمام تدابیر زبانی و تصویر ی برای انتقال هر چه مطلوب تر اندیشه به مخاطبان پیش بینی شده است، عدول از آن – که به اختلال در جریان رابطه علمی می انجامد – بی تذکر ی به اصول اخلاقی در نگارش های علمی است.

۳. مقاله علمی مروری. این نوع مطلب به تحلیل کلان بررسی انتقادی نوشته هایی می پردازد که قبلاً انتشار شده است. مؤلف متن مروری از طریق مقوله بندی، یکپارچه سازی، و ارزشیابی آثار قبلی ، سیر پیشرفت پژوهش های جاری را در جهت روشن کردن مسئله ای معین دنبال می نماید . مقالۀ مروری در عین رعایت مراحل مختلف مقالات علمی پژوهشی، به پی گیری اندیشه های خرد یا کلان مندرج در آثار قبلی می پردازد بیشتر در پی کشف چگونگی رشد اندیشه در طول و درعرصه های مختلف علمی است. مطلب مروری اکثرا ٌ ً به وسیلۀ نویسنده ای تولید و ساخت می شود که با متون و نوشته های رشتۀ خود کاملاً آشناست و به مسئله مورد ارزیابی نیز اشراف دارد. در واقع مناسب ترین شخص جهت نگارش چنین متن ای، کارشناس اهل تتبّع بررسی است که از نظر اطلاعات حوزۀ موضوعی نیز بزمان باشد. چنین فردی را اکثرا ً به عنوان کارشناس متون موضوعی(Subject Literature Specialist) می شناسند که با کارشناس موضوعی(Subject Specialist) مفرق است(حرّی ، ۱۳۸۸، ص ۱۸۲-۱۸۳).

یکی از نکات با اهمیت اخلاقی در این نوع نگارش حفظ کلیۀ حلقه های انتقال اندیشه در طول زمان است. هر گونه حذف – به هر - در مسیر حرکت اندیشه ای ویِژگزینشه چیزی جز مسخ نقشه راه برای کشف و بازنمایی یک جریان علمی نیست. چنین حرکتی جفا به مولّدان علم، جفا به مخاطبان، و جفا به ماهیت علم تلقی می شود.

۴. مقالۀ دایره المعارفی. دایره المعارف ها منطقاً ارائه دهنده اطلاعات پایه در زمینه های مختلف موضوعی هستند نه نویافته هایی که حاصل پژوهش اصیل باشد. به همین دلیل مقالۀدایره المعارفی مبتنی بر اسناد مدارک و منابعی است که پیشاپیش موجود بوده مورد جست جو و بازیابی قرار گرفته است. مستند بودن در مقالۀ دایره المعارفی حائز ارزش زیاد است. زیرا هر پارۀ اطلاعاتی که در متن دایره المعارفی درج می گردد بوسیله سند و مدرکی از پیش موجود پشتیبانی می شود.

محتوای مقالۀ دایره المعارفی علی القاعده می بایست فارغ از ارزشگذاری جانبداری له یا علیه اندیشه ای ویِژگزینشه باشد و بتواند تصویر ی از اطلاعات موجود در زمینه را عرضه نماید ؛ و هرگاه گرایش به جهت ویژه ای دارد، در واقع ، تجلّی این گرایش می باست از سرجمع اسناد و مدارک حاصل آمده باشد نه از تمایلات ذهنی نویسنده.

منابع مقالۀ دایره المعارفی نیز می بایست از جامعیت برخوردار باشد تا از یک سونگری مباحث مطلب پرهیز شود. منابع گردآمده می بایست حاوی نظرگاه های مفرق و حتی متعارض باشد. از لحاظ کیفی اعتبار مؤلفان منابع، اصالت منابع، انصاف بی طرفی نویسندگان در برخورد با حقایق دارای ارزش است(حرّی، ۱۳۸۸، ص ۱۸۶-۱۸۸).

تفسیر نادرست از مطالب اخذ شده از منابع، ندیده گرفتن منابعی که حاوی اندیشه های مفرق با باورهای مؤلف متن است، بی دقتی در رعایت تمام جانبگی در منابع، و نسبت دادن نادرست اندیشه ای به منبعی قبلی ، از عبارت مصادیق بی اخلاقی در نگارش مقالۀ دایره المعارفی است.

۵. مقالۀ همایش. مقاله ای که جهت ارائه در همایش های علمی تدوین می شود از لحاظ ساختار محتوا مشابه متن مجله است، یعنی تمام اصول دربارۀ آن صادق است،به ویژه ً بر نوآورانه بودن آن تأکید می شود. امّا آنچه آن را از مطلب مجله مفرق می نماید دو وجهی بودن آن است. وجهی از آن روایتی است که قرار است در همایشنامـه (Proceedings) به چاپ برسد و وجه دیگر آن روایتی است که بایستی در جمع ارائه شود. فرق این دو از لحاظ اندازه نوع پردازش است. روایت چاپی شاید از اندازه زیادتری برخوردار باشد، چون مطالعۀ آن در فراغت بیشتری بوسیله علاقه مندان صورت می گیرد. امّا در روایتی که برای ارائه آماده می شود، ناگزیر بایستی نکاتی را رعایت کرد که از ارزش بسزایی برخوردارند:

۱. سازگار کردن متن با مدت پیش بینی شده. کمتر همایشی است که برای سخنرانان مدت معین و محدودی را معین نکرده باشد. توجه به مدت پیش بینی شده امری اخلاقی است، زیرا حاکی از انضباط سخنران است و هم نشان دهندۀ حرمتی است که وی برای وقت سایر سخنرانان نیز حاضران در همایش قائل است. پس ، نمی بایست تصوّر کرد که آنچه او قرار است عرضه نماید چنان از ارزش برخوردار است که باید ناگزیر همگان به آن تن دهند و اوقاتاضافی را تحمّل کنند. این در واقع بی ارزش شمردن موضعبقیه سخنرانان است. علاوه بـر این ، “مفید و مختصر” سخن گفتن هنری است که به مراتب والاتر از پرگویی و نادیده گرفتن حق افراد دیگر است. این هنر با آزمایش ممارست برای سخنران حاصل می شود.

اکثرا ٌ ً پیش بینی می کنند که متنی که برای ۱۰ دقیقه سخنرانی تولید و ساخت می شود بایستی متشکل از حدود ۱۰۰۰ کلمه (تقریباً چهار صفحه تایپ شدۀ بیست سطری ) باشد. هر گاه این رقم را ملاک قرار دهیم، می توان برآورد کرد که جهت ۲۰ دقیقه سخنرانی ۲۰۰۰ کلمه ، جهت ۳۰ دقیقه سخنرانی ۳۰۰۰ کلمه کافی است. اگر قرار است در خلال سخنرانی از پاور پوینت یا اسلاید هم مصرف شود، زمان آن را نیز بایستی برای رعایت مدت پیش بینی در نظر گرفت.

به منظور رعایت اختصاص یافته به سخنرانی، ً توصیه می کنند که سخنران متن را درست با همان وضعیتی که در نظر دارد – یعنی همراه با استفاده از فنون تصویر ی – با ولوم بلند به صورت شمرده تست نماید ، تا با حذف آنچه ضروری به نظر نمی رسد، بتواند درچارچوب تعیین شده کار را عرضه نماید .

۲. مصرف از تدابیر تصویر ی. یکی از فنونی که امروزه در ارائه سخنرانی ها حائز ارزش است استفاده از پاورپوینت است. توجه به چگونگی استفادۀ درست از این وسائل نکته قابل توجه ی است که کمتر رعایت می شود. پاورپوینت به این ارزش دارد که مخاطبان حاضر در همایش بتوانند آنچه را نمی توان از طریق سخنرانی بیان کرد به صورت عکسهایی قابل رؤیت به حاضران منتقل شود که عمده ترین آنها جدول ها، نمودارها، وبقیه تصاویر است. در انتقال متن دست بالا بایستی به سرفصل های بحث جهت بازنمود تصویر ی بسنده کرد. نامناسب ترین نوع مصرف از پاورپوینت ، درج کامل متن به صورت عکس ی است . این امر سبب می شود که تذکر حاضران بیشتر معطوف به نوشته های نقش بسته بر پرده جلب شود، حال آنکه سخنران بایستی بتواند با ارائه درست سخنرانی و مصرف از فراز فرودهای سخن، مخاطبان را به مورد بحث جلب نماید . رابطه شفاهی در سخنرانی دارای ارزش است . پس ، از روخوانی متن تا حدّ ممکن بایستی پرهیز کرد.

نظرات() 
درسا
سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 05:49 ب.ظ
عزیزم تا حالا یه لیست جالب از متنوع ترین وبلاگ ها رو داشتی؟ می خوای ببینی؟ کافیه بهم سر بزنی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :